Thursday, March 4, 2010

Jahiliyyah bekerja 24jam...kita?

Assalamualaikum wbt,

Bagaimana iman kita hari ini? Sama2 kita muhasabah insyaAllah..

Di sini saya nk share quotation yg diambil dari sebuah buku berjudul Kitab Tazkiyah (shared by seorang sahabat):

"Adakalanya hati sulit untuk diajak kepada kebaikan. Suatu saat dalam hati terbisik niat baik untuk melakukan perintah Allah dan menjauhi laranganNya, tetapi terasa begitu berat dan melelahkan untuk merealisasikannya. Selanjutnya kembali kepada maksiat, meninggalkan perintahNya, meskipun terkadang diiringi dengan rasa penyesalan yang dalam. Namun kemudian, kemaksiatan itu terulang lagi, terulang lagi, dan selalu terulang. Jika kondisi sudah sedemikian, maka sudah saatnya hati harus dibersihkan. Jangan lagi menunggu waktu lain keran syaitan sudah siap untuk menerkam kita dalam pelukannya.. "


Syaitan sentiasa bersedia 24hr untuk menerkam kita... setiap kali kita tergoda, kita selalunya menyalahkan syaitan/jahiliyyah...
7:175;

"Dan bacakanlah (Muhammad) kpd mereka, berita org yg telah Kami berikan ayat-ayat Kami kepadanya, kemudian dia melepaskan diri dari ayat-ayat itu, lalu dia diikuti oleh syaitan (sampai dia tergoda), maka jadilah dia termasuk org yg sesat."


Jadi, wajarkah kita menyalahkan syaitan/jahiliyyah apabila kita lalai atau tergoda? sedangkan kita yg 'melepaskan diri dari ayat-ayatNya' in the first place?

Allah sudahpun menunjukkan jalan bagaimana utk menghindari godaan syaitan...i.e back to Quran.

No comments:

Post a Comment