Sunday, August 8, 2010

Demi Kasih Ramadhan

Demi Kasih Ramadhan; Tamu agung hadir lagi membisik rahmat dan maghfirah.

P E R S E D IAAN MENGHADAPI RAMADAN

"Matahati yang merindui Ramadan akan dapat menciumi bau bulan Ramadan seperti Yaaqob telah terbau baju anaknya Yusuf". (Shaikh Hussain Yaqoob)

Segelintir cerdik pandai mengatakan bulan Rajab ialah bulan dimana benih-benih mula ditanam. Sya’ban adalah bulan dimana benih-benih itu disirami air dan Ramadan ialah bulan dimana hasil-hasil buah-buahan dipetik. Marilah kita memperbanyakkan amalan-amalan kita sempena menyambut kedatangan Ramadhan Kareem.


Beberapa tips sebagai latihan awal untuk menghadapi Ramadhan,

1) Memperbaharui taubat kita berlatih untuk cuba melakukan taubat kita supaya sempurna, taubat adalah amalan seumur hidup. Setiap orang perlu bertaubat kerana hati akan menjadi seperti kurap/ tompok hitam akibat daripada dosa-dosa kita. Maka, perlulah kita membersihkan hati dengan selalu beristighfar dan mohon keampunan pada Yang Esa.

2) Tingkatkan tahap motivasi kita - ini boleh dilakukan dengan meningkatkan ibadah kita ketika di bulan Rajab dan Sya’ban lagi. Antaranya termasuklah: mempertingkatkan solat nawafil (solat sunat) selepas atau sebelum solat fardhu yang 5 waktu. Ini harus dilakukan jika ia belum dipraktikkan lagi. Seelok-eloknya, kita harus memperbanyakkan solat nawafil seperti yang disarankan di dalam sunnah (12 rakaat iaitu 2 sebelum Subuh, 4 sebelum Zohor, 2 selepas Zohor, 2 selepas Maghrib, 2 selepas Isya’). Jika seseorang itu tidak pernah melakukan solat sunat Dhuha, maka eloklah dilakukan. Digalakkan juga melakukan Qiamullail, mulai berpuasa sunat dari bulan Sya’ban kemudian membaca Al-Quran selepas solat subuh.

3) Latihan diri – Pelihara deria kita yakni: penglihatan, pendengaran dan juga lidah agar kita akan sentiasa takut dan mengingati Allah. Dengan cara begini, dapat menyucikan jiwa seseorang. Ingat! Apa yang kita lakukan akan membersihkan hati/jiwa kita.
Hadith yang diriwayat oleh ‘Ubaadah ibn as-Saamit, Rasulullah (SAW) berkata:

"Ramadan sudah tiba, bulan barakah, Allah menyelubungi kita dengan RahmahNya, Dia memadamkan dosa-dosa, Dia memerhatikan kita berlumba untuk kebaikan, Dia bermegah mengenai kita kepada malaikatNya. Oleh itu, tunjukkan kepada Allah yang terbaik, sesungguhnya yang bermuram adalah yang dihalang dari mendapat rahmah Allah."
(HR Tabrani- Saheeh)

Sumber: Newsletter Majlis Syura Muslimun Sheffield- Nur Ramadhan (Issue 1; August 2010)

1 comment: