Thursday, August 26, 2010

Doa para kekasih Allah

Assalamualaikum w.b.t.

Di sini terdapat sebahagian dari doa-doa nabi dan rasul yang terdapat dalam Al Quran :

Doa Nabi Adam a.s.
Maksudnya: "Wahai Tuhan kami,kami telah menzalimi diri kami sendiri,dan kalau Engkau tidak mengampunkan kami dan memberi rahmat kepada kami,nescaya kami termasuk orang-orang yang rugi."
(Al-A'raf, 7:23)


Doa Nabi Nuh a.s.
Maksudnya: Nabi Nuh berkata: "Wahai Tuhanku! Sesungguhnya aku berlindung kepadaMu daripada memohon sesuatu yang aku tidak mempunyai pengetahuan (hakikatnya). dan jika Engkau tidak mengampunkan dosaku, dan (tidak) memberi rahmat kepadaku, nescaya menjadilah aku dari orang-orang yang rugi."
(Huud, 11:47)


Doa Nabi Ibrahim a.s.
Maksudnya: "Wahai Tuhanku, Jadikanlah aku dan anak cucuku orang yang tetap melaksanakankan solat. Wahai Tuhan kami,perkenankanlah doa permohonanku. Wahai Tuhan kami! berilah ampun bagiku dan bagi kedua ibu bapaku serta bagi orang-orang yang beriman,pada hari diadakan perhitungan (hari Kiamat)."
(Ibrahim, 14:40-41)


Doa Nabi Yunus a.s.
Maksudnya: "Sesungguhnya tiada tuhan (yang dapat menolong) melainkan Engkau (Ya Allah)! Maha suci Engkau (daripada melakukan aniaya,tolonglah aku)! Sesungguhnya aku adalah dari orang-orang yang menganiaya diri sendiri."
(Al-Anbiya', 21:87)


Doa Nabi Zakariya a.s.
Maksudnya: "Wahai Tuhanku,kurniakanlah kepadaku dari sisiMu zuriat keturunan yang baik, sesungguhnya Engkau sentiasa mendengar (menerima) doa permohonan"
(Ali Imran, 3:38)


Doa Nabi Musa a.s.
Maksudnya: Nabi Musa berdoa dengan berkata "Wahai Tuhanku,lapangkanlah bagiku,dadaku. Dan mudahkanlah bagiku, urusanku. Dan lepaskanlah kekakuan dari lidahku. Supaya mereka faham perkataanku."
(Thahaa, 20:25-28)


Doa Nabi Isa a.s.
Maksudnya: "YaAllah, Tuhan kami, turunkanlah kiranya kepada kami satu hidangan dari langit, untuk menjadi hari raya bagi kami, iaitu bagi kami yang ada hari ini dan bagi orang-orang kami yang datang kemudian, dan sebagai satu tanda (mukjizat) daripadaMu (yang menunjukkan kebesaran dan kekuasaanMu) dan kurniakanlah rezeki kepada kami,kerana Engkau jualah sebaik-baik pemberi rezeki."
(Al-Maidah, 5:114)


Doa Nabi Syuaib a.s.
Maksudnya: "Wahai Tuhan kami, hukumlah antara kami dan kaum kami dengan kebenaran (keadilan) kerana Engkau jualah sebaik-baik hakim."
(Al-A'raf, 7:89)


Doa Nabi Ayub a.s.
Maksudnya: "Sesungguhnya aku ditimpa penyakit, sedang Engkaulah sahaja yang lebih mengasihani daripada segala (yang lain) Yang Mengasihani."
(Al-Anbia', 21:83)


Doa Nabi Sulaiman a.s.
Maksudnya: "Wahai Tuhanku,ilhamkanlah aku supaya tetap bersyukur akan nikmatMu yang Engkau kurniakan kepadaku dan kepada kedua ibu bapaku,dan supaya aku tetap mengerjakan amal soleh yang Engkau redhai, dan masukkanlah aku dengan limpah rahmatMu dalam kumpulan hamba-hambaMu yang soleh."
(An-Naml, 27:19)


Doa Nabi Luth a.s.
Maksudnya: "Wahai Tuhanku,selamatkanlah aku dan keluarga serta pengikut-pengikutku dari apa yang dilakukan oleh golongan (yang jahat) itu."
(Asy-Syura, 42:169)

Maksudnya: "Wahai Tuhanku,tolonglah aku terhadap kaum yang melakukan kerosakan (menderhaka)."
(Al-Ankabut, 29:30)


Doa Nabi Yusuf a.s.
Maksudnya: "Tuhanku,sesungguhnya Engkau telah menganugerahkan kepadaku sebahagian kekuasaan dan telah mengajarkan kepadaku sebagian takwil mimpi. (Wahai Tuhan) Pencipta langit dan bumi, Engkaulah pelindungku di dunia dan di akhirat, wafatkanlah aku dalam keadaan muslim dan gabungkanlah aku dengan orang yang soleh."
(Yusof, 12:101)


Doa Nabi Muhammad s.a.w.
Maksudnya: "Wahai Tuhan kami,berilah kami kebaikan di dunia dan kebaikan di akhirat, dan peliharalah kami dari azab api neraka."
(Al-Baqarah, 2:201)



Itulah antara doa-doa para kekasih Allah,nabi-nabi yang mulia.Mereka sentiasa memohon keampunan, meminta pertolongan dan hajat serta perlindungan dari Allah taala.Kepada Allah lah segala urusan dikembalikan. Semoga kita semua juga dapat mencontohi amalan para nabi, sami'na wa ato'na!

Rasul (Muhammad) beriman kepada apa yang diturunkan kepadanya (alQuran) dari Tuhannya,demikian pula orang-orang beriman. Semua beriman kepada Allah, malaikat-malaikatNya,kitab-kitabNya dan rasul-rasulNya. (Mereka berkata), "Kami tidak membeza-bezakan seorang pun dari rasul-rasulNya." Dan mereka berkata, "Kami dengar dan kami taat. Ampunilah kami Ya Tuhan kami, dan kepadaMu tempat (kami) kembali."
[Al-Baqarah, 2:285]

Selamat beramal dalam bulan Ramadhan.

1 comment: